Onze klassieke computers kunnen eigenlijk helemaal niet veel, dat klinkt natuurlijk heel gek want we doen er namelijk heel veel mee, ons huiswerk maken, internetten, filmpjes maken of spelletjes spelen. Een klassieke computer kent eigenlijk maar 2 dingen namelijk, aan en uit. Technisch noemen we dit binair:
0 = Uit
1 = Aan
Een computer moet je alles vertellen wat die moet doen opdrachten geven, dit noemen we instructies geven. Dit noemen we een programma, hierin wordt beschreven wat een computer moet doen. Om de computer te helpen hebben we al heel veel verteld aan de computer. Al deze kennis hebben we in een bibliotheek gestopt, hieruit kan de computer zijn gegevens halen wat die nodig heeft om een programma te kunnen uitvoeren.
Het is erg moeilijk om uitteleggen hoe een computer iets doet, hoe een spelletje werkt hoe een computer iets op het scherm laat zien. Eerst leggen we het binaire stelsel uit de manier hoe een computer zijn gegevens verwerkt.
Een computer kan niet tellen als ons, de computer kan alle 0 en 1, wij gebruiken het decimale stelsel dit zijn de getallen 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9
Om de computer ons te laten begrijpen en wij de computer moeten we alles vertalen, hiervoor moeten we gaan rekenen. Om dit te doen moeten we de term “tot de macht” kennen, we schrijven dit als ^ (toets – schift 5)
Als we schrijven 2^3 dan zeggen we: 2 tot de macht 3. Dit betekent dat je het getal 2 vermenigvuldigt met zichzelf, drie keer achter elkaar. Dus:
2^3=2x2x2, als we keer sommen willen gebruiken op een computer gebruiken we niet de x (want dit is de letter x) maar het symbool * (ster). het wordt dan:
2^3=2*2*2.
De uitkomst is: 2 keer 2 is 4 keer 2 is 8
2*2=4
4*2=8
We maken het niet te moeilijk we gaan nu tot het getal 256
2^0 = 1 want 2/2 is 1
2^1 = 2 want 2*1 is 2
2^2 = 4 want 2*2 is 4
2^3 = 8 want 2*2 is 4 * 2 is 8
2^4 = 16 want 2 * 2 is 4 * 2 is 8 * 2 is 16
Als je dit snap kun je het rijtje sneller afmaken:
2^5 = 32 want 2^4 is 16 plus een extra macht 2^5 betekend dat dit getal weer keer 2 moet
2^6 = 64 want 32 * 2 is 64
2^7 = 128 want 64 * 2 is 128
2^8 = 256 want 128 * 2 is 256
Omdat deze wat moelijker is schrijven we deze helemaal uit:
2 tot de macht 8 is:
2 * 2 * 2 * 2 * 2 * 2 * 2 *2
Uitgeschreven:
2 * 2 = 4
4 * 2 = 8
8 * 2 = 16
16 * 2 = 32
32 * 2 = 64
64 * 2 = 128
128 * 2 = 256
Nu zetten we alles in een tabel:
256 | 128 | 64 | 32 | 16 | 8 | 4 | 2 | 1 |
Nu gaan we een getal omzetten:
We willen graag weten wat het getal 3 is in binair wat een computer snapt.
We gebruiken een tabel zoals hierboven. Wat is het grootste getal uit de tabel die je van 3 kun aftrekken?
dit is 2, dan vullen we een 1 in bij het getal 2.
256 | 128 | 64 | 32 | 16 | 8 | 4 | 2 | 1 |
1 |
Dan trekken we dit getal af van 3.
3 – 2 = 1
We doen nu hetzelfde, wat is het hoogste getal dat je kunt aftrekken uit de tabel?
dit is 1 want 1 – 1 = 0 we zetten nu het getal 1 onder getal 1.
256 | 128 | 64 | 32 | 16 | 8 | 4 | 2 | 1 |
1 | 1 |
We hebben nu niet meer over nu weet je het binaire getal van 3 dit is 11. ( dit is is een, een niet elf ).
Dit kan ook andersom: We hebben 10100101. Het makkelijkste is om de getallen in te vullen in de tabel. Het kleinste getal staat rechts de grootste links.
256 | 128 | 64 | 32 | 16 | 8 | 4 | 2 | 1 |
1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Tel nu alle decimale getallen op waar een 1 onder staat.
128 + 32 + 4 + 1 = 165
Als een computer 10100101 stuurt betekend dit 165.
Maar wat kun je hier nu mee? We hebben het heel even gehad over bibliotheken, dit zijn gegevens die al voorgeprogrammeerd zijn voor een computer.
Een voorbeeld van een stukje bibliotheek is het ASCI-codeschema dit is een lijst met afspraken die we op de wereld hebben gemaakt welke code bijvoorbeeld de letter A heeft op een toetsenbord.
Als iemand een programma maakt waarmee je letters kunt typen met een toetsenbord dan maakt deze gebruik van de ASCI-codeschema.
0 | 00 | NUL |
1 | 01 | SOH |
2 | 02 | STX |
3 | 03 | ETX |
4 | 04 | EOT |
5 | 05 | ENQ |
6 | 06 | ACK |
7 | 07 | BEL |
8 | 08 | BS |
9 | 09 | HT |
10 | 0A | LF |
11 | 0B | VT |
12 | 0C | FF |
13 | 0D | CR |
14 | 0E | SO |
15 | 0F | SI |
16 | 10 | DLE |
17 | 11 | DC1 |
18 | 12 | DC2 |
19 | 13 | DC3 |
20 | 14 | DC4 |
21 | 15 | NAK |
22 | 16 | SYN |
23 | 17 | ETB |
24 | 18 | CAN |
25 | 19 | EM |
26 | 1A | SUB |
27 | 1B | ESC |
28 | 1C | FS |
29 | 1D | GS |
30 | 1E | RS |
31 | 1F | US |
32 | 20 | space |
33 | 21 | ! |
34 | 22 | “ |
35 | 23 | # |
36 | 24 | $ |
37 | 25 | % |
38 | 26 | & |
39 | 27 | ‘ |
40 | 28 | ( |
41 | 29 | ) |
42 | 2A | * |
43 | 2B | + |
44 | 2C | , |
45 | 2D | – |
46 | 2E | . |
47 | 2F | / |
48 | 30 | 0 |
49 | 31 | 1 |
50 | 32 | 2 |
51 | 33 | 3 |
52 | 34 | 4 |
53 | 35 | 5 |
54 | 36 | 6 |
55 | 37 | 7 |
56 | 38 | 8 |
57 | 39 | 9 |
58 | 3A | : |
59 | 3B | ; |
60 | 3C | < |
61 | 3D | = |
62 | 3E | > |
63 | 3F | ? |
64 | 40 | @ |
65 | 41 | A |
66 | 42 | B |
67 | 43 | C |
68 | 44 | D |
69 | 45 | E |
70 | 46 | F |
71 | 47 | G |
72 | 48 | H |
73 | 49 | I |
74 | 4A | J |
75 | 4B | K |
76 | 4C | L |
77 | 4D | M |
78 | 4E | N |
79 | 4F | O |
80 | 50 | P |
81 | 51 | Q |
82 | 52 | R |
83 | 53 | S |
84 | 54 | T |
85 | 55 | U |
86 | 56 | V |
87 | 57 | W |
88 | 58 | X |
89 | 59 | Y |
90 | 5A | Z |
91 | 5B | [ |
92 | 5C | \ |
93 | 5D | ] |
94 | 5E | ^ |
95 | 5F | _ |
96 | 60 | ` |
97 | 61 | a |
98 | 62 | b |
99 | 63 | c |
100 | 64 | d |
101 | 65 | e |
102 | 66 | f |
103 | 67 | g |
104 | 68 | h |
105 | 69 | i |
106 | 6A | j |
107 | 6B | k |
108 | 6C | l |
109 | 6D | m |
110 | 6E | n |
111 | 6F | o |
112 | 70 | p |
113 | 71 | q |
114 | 72 | r |
115 | 73 | s |
116 | 74 | t |
117 | 75 | u |
118 | 76 | v |
119 | 77 | w |
120 | 78 | x |
121 | 79 | y |
122 | 7A | z |
123 | 7B | { |
124 | 7C | | |
125 | 7D | } |
126 | 7E | ~ |
127 | 7F | DEL |